W dniu 5 grudnia 2012 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im K.K Baczyńskiego w Dąbrowie Tarnowskiej, odbyło się tradycyjne już spotkanie pedagogów szkół Powiatu Dąbrowskiego. Spotkanie zostało poświęcone pracy z uczniem trudnym.
Warsztaty zostały zorganizowane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Dąbrowie Tarnowskiej. Do uczestnictwa zaproszono: Pana Wicestarostę Powiatu Dąbrowskiego mgr Roberta Panterę oraz Naczelnik Wydziału Rozwoju Lokalnego, Edukacji i Zdrowia w Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej Panią mgr Mariolę Smolorz. Wśród zaproszonych gości był również dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimanzjalnych nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej mgr inż. Jan Kiljan. W szkoleniu wzięło udział 14 pedagogów.
Na początku konferencji Pani dyrektor poradni mgr Bogusława Molak przywitała gości oraz uczestników warsztatów, a następnie wprowadziła zebranych w tematykę szkolenia. Kolejno głos zabrali Pan Wicestarosta mgr Robert Pantera oraz dyrektor ZSP mgr inż. Jan Kiljan.
Pierwsza część szkolenia dotyczyła zachowań agresywnych przeszkadzających w prowadzeniu lekcji. Pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej mgr Renata Nowak omówiła problem niepożądanych zachowań uczniów na poszczególnych etapach edukacji oraz zaprezentowała techniki służące osłabieniu tych zachowań.
Psycholog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej mgr Stanisława Waniołek omówiła rodzaje agresji i odpowiadające im sposoby interwencji oraz czynniki wywołujące agresję. Następnie zaprezentowała 5 celów przemocy wśród uczniów oraz model rozwoju agresji.
Pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej mgr Alicja Król przeprowadziła krótkie warsztaty na temat radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi. Zadaniem pedagogów było przedstawienie procedur radzenia sobie z zachowaniami uczniów, które odbiegają od wzorców zapisanych w statutach szkół.
Pan mgr Mariusz Wielgus – psycholog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej, zaprezentował fragmenty filmu o tematyce właściwych i nieprawidłowych reakcji nauczycieli na zachowania agresywne. Następnie uczestnicy dyskutowali nad właściwą postawą nauczyciela w sytuacji, gdy niewłaściwe zachowania uczniów są skierowane na jego osobę. Wiele uwagi poświecono analizie przyczyn zachowań agresywnych, zwracano uwagę na właściwe metody pracy z uczniem agresywnym.
Na zakończenie szkolenia przeprowadzono ankietę ewaluacyjną. Prowadzący szkolenie zwrócili się do pedagogów z prośbą o przekazanie informacji zdobytych podczas warsztatów w gronie swoich współpracowników i zapewnili o możliwości szkolenia członków Rad pedagogicznych oraz o pomocy poradni w każdej trudnej sytuacji w szkole i placówce.
Opracował: mgr Mariusz Wielgus