Wczesne dzieciństwo jest fazą dynamicznego rozwoju, w tym czasie mózg dziecka jest najbardziej plastyczny. Dlatego codzienna aktywność, nauka i trening umiejętności mają ogromny wpływ na sprawność mózgu. Dla prawidłowego rozwoju nieodzowny jest również odpoczynek w postaci braku bodźców. Przestrzeń w której dziecko wycisza się i regeneruje.
Zbyt wczesne i intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych jest szkodliwe dla dzieci. Używanie smartfonów przez niemowlęta nie jest wskazane, kontakt z niebieskim ekranem wpływa na nadmierne pobudzenie układu nerwowego. Obrazy zmieniają się szybko, podobnie tematyka, za dużo się tam dzieje, co niekorzystnie wpływa na procesy postrzegania i rozumienia sytuacji, wzrok dziecka oraz układ nerwowy. Dzieci poniżej drugiego roku życia nie nauczą się słownictwa ze smartfonów. Dziecku do nauki potrzebna jest interakcja z drugim człowiekiem. Maluch potrzebuje doświadczać świat wszystkimi zmysłami, musi: zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Wspólne zabawy, czytanie książek rozwijają relacje interpersonalne, umożliwiają poznawanie i uczenie się otaczającego świata wszystkimi bodźcami.
Z badań przeprowadzonych przez Common Sense Media wynika, że ze smartfona korzysta co trzeci maluch do 1. roku życia oraz 40% dzieci poniżej 2. roku życia. Ponadto 3/4 dzieci poniżej 8. roku życia posiada dostęp do urządzeń mobilnych w swoim domu. Natomiast w 2011 roku dostęp do smartfonów posiadało zaledwie 8% dzieci, dzisiaj jest to aż 40%.
Mózg dziecka musi dojrzeć oraz nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami.