W dniu 08.12.2022 roku w naszej poradni odbyło się spotkanie szkoleniowe dla pedagogów pracjących w placówkach oświatowych Powiatu Dąbrowskiego. Tematem spotkania była „Pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla uczniów’’oraz analiza ankiet „Co mnie stresuje” przeprowadzonych w klasach VII szkół podstawowych”. W spotkaniu uczestniczyli nie tylko pedagodzy pracujący w szkołach podstawowych, ale także dyrektorzy szkół .W spotkaniu wzięła udział Pani dyrektor poradni mgr Bogusława Molak, która przywitała zebranych nauczycieli ,pedagogów i dyrektorów a następnie omówiła zakres współpracy poradni z placówkami oświatowymi. Dyrektor poradni zwracała uwagę na pomocy dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, mówiła o organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w przedszkolu i w szkole . Następnie mgr Justyna Sokół omówiła ankiety ,które przygotowała w poradni mgr Renata Nowak. Ankietę na temat ,,Co mnie stresuje’’ przeprowadzono w klasach VII w szkołach podstawowych w następujących szkołach; Szkoła Podstawowa nr 1 i nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej, Szkoła Podstawowa w Szczucinie ,Szkoła Podstawowa w Gręboszowie, Szkoła Podstawowa w Mędrzechowie,Szkoła Podstawowa w Radgoszczy ,Szkoła Podstawowa w Oleśnie. W badaniu wzięło udział 201 uczniów, którzy udzielili odpowiedzi na 11 pytań. Po dokonanej analizie ankiet odbyła się dyskusja na temat wyników. Wszystkich zaniepokoiły wyniki przeprowadzonych ankiet. Wynika z nich,że najbardziej stresuje dzieci szkoła i środowisko szkolne (zbyt dużo nauki, zbyt dużo sprawdzianów i kartkówek oraz relacje rówieśnicze). W związku z przeprowadzoną ankietą metodą pracy warsztatowe zastanawiano się,co robić,aby szkoła mniej stresowała uczniów.Wypracowano różnorodne rozwiązania i propozycje dla nauczycieli, którzy pracują z uczniami.Uczestnicy spotkania wskazują następujące działania, które powinny poprawić samopoczucie uczniów w szkole i w klasie:
- Wykorzystywanie metody aktywizujących pracę uczniów na lekcjach.
- Wykorzystanie quizów i projektów oraz metody problemowej.
- Sprawiać, by nauka była przyjemnością.
- Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem pracy grupowej.
- Korzystanie z programów komputerowych i stron internetowych.
- Prowadzenie odwróconych lekcji- dzieci w grupach przygotowują temat lekcji np. w formie prezentacji.
- Zapraszać do szkoły osoby, która dzieci uważają za autorytet.
- Sprawdzanie wiedzy w formie gier, prac projektowych.
- Ocenianie udziału w lekcji, promowanie aktywności.
- Starać się aby zespół klasowybył zgrany.
- Wspólne powtarzanie wiadomości przed klasówką w klasie.
- Korzystanie z graficznych kart pracy.
- Zmienić regulamin szkoły- określić liczbę sprawdzianów i kartkówek.
Spotkanie zorganizowali, a także przeprowadzili pedagodzy pracujący w poradni, tj. mgr Renata Nowak oraz mgr Justyna Sokół. Dyrektor poradni składa podziękowania ww. pracownikom za bardzo ciekawe i rzetelnie przygotowane spotkanie. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za przybycie i aktywny udział w spotkaniu.