
Czy w dzisiejszych czasach, gdy słowo pisane prawie zostało wyparte przez drukowane, w ogóle warto uczyć się pisać ręcznie? W niektórych państwach np. w Japonii, Kanadzie czy Finlandii szkoły przestały uczyć pisania odręcznego, a zamiast tego uczy się tam dzieci sprawnego pisania na klawiaturze. Także we Włoszech od kilku lat trwa dyskusja dotycząca obowiązku nauczania w szkołach pisma odręcznego. Przeciwnikiem nauki takiego pisania jest np. włoski pediatra specjalizujący się w badaniach języka dzieci – profesor Italo Farnetani. Jego zdaniem, dzieci obecnie przychodzą do szkoły podstawowej o wiele lepiej przygotowane niż kiedyś. Najczęściej znają już litery drukowane i potrafią pisać na klawiaturze. Nie ma więc w tym nic złego, że piszą w zeszytach drukowanymi literami, imitując styl pisma, z którym spotykają się w realnym świecie. Uważa on, że „ z psychopedagogicznego punktu widzenia jest niezwykle ważne, aby dziecko dostrzegało spójność między swoją codziennością, stylem życia i tym, czego uczy się go w szkole. Kursywa nie występuje w internecie ani na tablecie czy smartfonie, nie używają jej portale społecznościowe”