W dniu 18 listopada 2010r. w sali obrad Starostwa Powiatowego w Dąbrowie Tarnowskiej odbyło się spotkanie pedagogów szkolnych, placówek z rejonu Powiatu Dąbrowskiego.
Było to kolejne spotkanie w ramach zainicjowanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Dąbrowie Tarnowskiej, spotkań służących pogłębianiu wiedzy, doskonaleniu umiejętności i wymianie doświadczeń.
Wzięło w nim udział 13 pedagogów szkolnych. Tematem było „ABC współpracy z rodzicami w szkole”.
W spotkaniu wzięła również udział Mariola Smolorz Naczelnik Wydziału Rozwoju Regionalnego, Edukacji i Zdrowia w Starostwie Powiatowym.
Spotkanie pod przewodnictwem dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej Bogusławy Molak prowadziły Renata Nowak, Stanisława Waniołek oraz Danuta Filipska – pracownice PPP w Dąbrowie Tarnowskiej.
Pierwsza część dotyczyła pogłębienia tematyki wzajemnych kontaktów rodziców i nauczycieli. Pedagog Renata Nowak omówiła problem wzajemnych uprzedzeń, oczekiwań i obaw w kontaktach między nauczycielami a rodzicami.
Psycholog Stanisława Waniołek przedstawiła trudności komunikacyjne a także błędne postawy i reakcje obronne uruchamiane w kontaktach rodziców z nauczycielami.
Psycholog Danuta Filipska w temacie „Rozmowa z trudnym klientem” omówiła konkretne wskazówki w prowadzeniu rozmów indywidualnych, wspieraniu rodziców w wychowaniu dzieci i młodzieży, w przekazywaniu negatywnych informacji o dziecku.
Wystąpienia prelegentek oparte o przekaz multimedialny podsumowano następującymi wnioskami.
1. Słuchanie i umiejętność porozumiewania się należą do najskuteczniejszych form komunikowania się.
2. Ludzie mają potencjalną zdolność do rozwiązywania własnych problemów.
3. Relacja jest znacznie ważniejsza niż problem.
4. Osoba jest znacznie ważniejsza niż rozwiązywanie problemu.
W dyskusji kończącej spotkanie, pedagodzy szkolni dzielili się własnymi doświadczeniami. Organizatorzy wyrazili przekonanie i nadzieję, że uzyskane przez pedagogów szkolnych informacje zostaną przekazane w poszczególnych szkołach i przyczynią się do utrwalenia pozytywnych form kontaktów, poszukiwania nowych rozwiązań wszędzie tam, gdzie proces wzajemnych relacji rodzic – nauczyciel, wymaga doskonalenia.